Nike
Legendární logo Nike "fajfky" zvanou Swoosh zná téměř každý. Ta má symbolizovat pohyb, rychlost a dynamiku. Značka Nike patří v současnosti k největším výrobcům sportovního i volnočasového oblečení, obuvi a doplňků na světě. Americká společnost zabývající se sportovním oblečením se sídlem v Bavertonu v Oregonu s celosvětovou působností. Jaká historie stojí za fenoménem značky Nike?
Firma Nike byla založeno roku 1964 pod jménem Blue Ribbon Sports, zakladatelem byl Bill Bowerman a Phil Knight.
Bill Bowerman byl trenérem atletiky na University of Oregon, který trénoval i olympijský tým USA v roce 1972. Věnoval se osobnímu potenciálu každého stávajícího sportovce. Snažil se je řádně motivovat a probudit v nich soutěživost. Tyto hodnoty, které Bowerman u svých sportovců podporoval, jsou základem i dnešní firemní filosofie Nike. Poslání Nike Bill jasně definuje: PŘINÁŠET INSPIRACI A INOVACE KAŽDÉMU SPORTOVCI* SVĚTA. [*Pokud máš tělo, jsi sportovec.]
Nike slogan – "JUST DO IT" – "Prostě to udělej" , který je i ochrannou známkou společnosti Nike vznikl v roce 1988 a je tím zdárným příkladem, kdy šlo i o velmi úspěšnou marketingovou kampaň, díky které se rozšířilo povědomí o značce zasahujících různé oblasti sportu a životního stylu.
Phil Knight, byl jeho bývalým studentem Billa a nepříliš úspěšný atlet. Založil společnost Blue Ribbon Sports (BRS) a Bowerman se stal jeho obchodním partnerem. Během prvních let byla společnost americkým distributorem běžecké obuvi japonské značky Tiger, kdy v roce 1962 zavítal Phil Knight až do vzdáleného Japonska, aby se setkal s jedním z výrobců sportovní obuvi společnosti Onitsuka. Domluvá si schůzku s vedoucími pracovníky a zahajuje zde prezentaci své práce ze Stanfordské obchodní školy, v níž popisuje velikost trhu a obrovskou příležitost, kterou by japonský výrobce obuvi mohl vstoupit do Ameriky a mohli tak podkopat značku adidas, v té době dominantní značku. Za první rok prodali přes 1 300 párů tenisek a nakonec jejich spolupráce končí ne úplně dobře.